Rurouni Kenshin vol. 1: The Legendary Swordsman


Anime Works tager hermed hul på Kenshin-sagaen, der foregår i Japan i slutningen af 1800-tallet. En solid historie med dejlige karakterer i en realistisk periode er en tiltrængt ferie fra Science Fiction og robotter.

Fra midten af 1800-tallet var Japan ved at nærme sig afslutningen af Tokugawa-æraen. Stigende korruption i regeringen og åbning for handel med vesten fik konservative samurai til at kræve genoprettelse af kejsermagt og afbrydelse af al kontakt med vesten. Blandt deres midler var blodige mord, der resulterede i en omstyrtning af regeringen og blev begyndelsen på Meiji-perioden i 1868.

Men Meiji’s demokratiske system nedbrød det feudale system og dets sociale strukturer og der var ikke længere brug for samurai-familierne. Land uddelt under Tokugawa-perioden blev inddraget og senere redistribueret i de nuværende prefekturer med regeringen som ejer.

Rurouni Kenshin er en fiktiv historie fortalt med Meiji-perioden som baggrund. Historien starter i 1878, hvor vi møder Himura Kenshin, der slagtede til hørje og venstre ti år tidligere og var kraftigt medvirkende til Meiji-periodens tilblivelse. Kenshin har sværget aldrig at dræbe igen, men har for mange skeletter i skabet til at han blot kan løbe fra dem. Derfor vandrer han nu i landet med sit omvendt-æggede sværd, finder hvile hvor han kan og vandrer videre når fortiden endnu engang indhenter ham.

Således vandrer han i første episode ind i Tokyo og inden længe støder han ind i pigen Kaoru og efter at have forrettet en del skade på hendes dojo under en kamp med et par ubehagelige typer, overtaler (læs “tvinger”) hun ham til at blive og hjælpe med at genopbygge den. Mens forholdet mellem de to udvikler sig (selvom Kaoru nok er den sidste til at indrømme det) over skivens fire (af i alt 94) episoder, bliver vi introduceret til perioden og et par karakterer mere.

Kenshin er løst baseret på den historiske dræber Gensai Kawakami. Han lignede en kvinde og virkede udadtil som en meget blid mand. Men i virkeligheden var han kold, kalkulerende og den mest frygtede dræber under regeringsomvæltningen. Gensai Kawakami blev fængslet og henrettet i 1871.

Himura Kenshin ligner også en kvinde ved første øjekast; eneste maskuline træk er et kryds-formet ar på venstre kind. For yderligere at understrege Kenshins blide ydre, er hans seiyuu en kvinde (Mayo Suzukaze). Mayo er rigtig god i rollen og giver Kenshin tonsvis af charme i hans meget distinkte talemåde. Men under den blide overflade gemmer sig en person, der mest af alt minder om en Terminator. Kenshin er afsindig hurtig, forudser sin modstanders bevægelser ned til mindste detalje og meget stærkere end fysisk muligt for hans lille krop. En spændende cocktail af personligheder, der nok skal give historien drivkraft fremover.

Oversættelsen af Rika Takahashi virker rigtig godt. Hun har så vidt muligt bibeholdt den originale stemning i teksterne og har elegant undveget en vesternificering af indholdet. F.eks. hedder Kenshins kampstil også Hiten Mitsurugi i teksterne og ikke “Way of the Slicing Dagger” eller noget tilsvarende åndet. Familienavne, stednavne og politiske grupper bliver oversat uden yderligere forklaring, men til gengæld har Rika skrevet omfattende liner notes, der også er at finde på skiven. Alt i alt har hun undgået at fordumme originalen på nogen måde, og det er op til seeren at fylde de forståelsesmæssige huller ud. Der forekommer en del japansk tekst i billederne, og her har Anime Works fornuftigt valgt ikke at bruge overlays; de er hardsubbede, men det er ikke forstyrrende.

Fortællestilen i Rurouni Kenshin minder en del om Fushigi Yûgi; en blanding mellem seriøsitet og super-deform humor. Det er et svært trick at udføre, men instruktør Kazuhiro Furuhashi har ramt balancen perfekt. Til forskel fra Fushigi Yûgi er dette ikke ren shoujo, men en blanding af genrer. Der er er lidt bishounen, men det er bestemt ikke en kærlighedshistorie.

Animationsmæssigt ligger den pænt for en TV-serie. Scenerne er sparsomme og ikke særligt detaljerede, men de er fint animeret. Der er få still-billeder, og de er mere brugt som fortællestil end økonomisk besparelse. Jeg bemærkede ingen af de panoreringer som f.eks. Fusigi Yûgi gør heftig brug af for at give still-billeder en illusion af animation.

DVD’en fra Media Blasters’ underafdeling Anime Works er deres sjette DVD-udgivelse og bærer præg af at de stadig er begyndere på feltet. OP og ED-sekvenserne ligger kun én gang på skiven og kaldes før og efter hver episode, hvilket resulterer i lidt ekstra søgetid på min afspiller. Skiltene før og efter reklamepausen mangler, der er blot sort skærm i et sekund, hvilket kan forvirre en del, da handligen pludselig gentager sig uden at man kan regne ud hvorfor. Der er ingen timecodes på skiven, så man har ingen anelse om, hvor langt inde i et afsnit man er. Med disse irritationsmomenter af vejen kan jeg roligt fortælle, at der absolut intet er i vejen med billed- eller lydkvaliteten.

Menuen er hurtig og funktionel, men desværre er der ikke numre på afsnittene, og de er arrangeret på en uheldig måde, hvorfra rækkefølgen ikke kan deduceres – hvis man vil se afsnit 2 er man nødt til at konsultere bagsiden af æsken for at kunne vælge det rigtige. I ekstra-sektionen findes – udover trailers, tekstløs OP, karakterprofiler og et galleri – de tidligere nævnte liner notes: 5 tætskrevne sider med et væld af information, der desværre kun kan læses op til 13 cm fra skærmen grundet meget små bogstaver. Jeg så hellere Takahashis noter inkluderet som en lille folder i æsken.

Rurouni Kenshin lader til med sine 94 episoder at blive en enorm stor historie. Meiji-perioden er en forfriskning i forhold til de mange science fiction- og fantasy-universer man er så vant til, og giver serien et pift af realisme. Kenshin og Kaoru er virkelig godt realiseret, og kombinationen af det hele gør serien til et must-see for enhver anime-fan. Handlingen er lidt sløv her i de første fire episoder, men der kommer uden tvivl til at ske mere fremover.

Læs mere om meiji-perioden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.