Star Wars: Starfighter

Der er ikke langt mellem Star Wars-udgivelserne i disse tider, men der er langt mellem de GODE Star Wars-udgivelser. Dette er heldigvis en af de sidstnævnte.

“Det er jo bare Rogue Squadron til PS2″ vil de kyniske nok udbryde, og de har til dels ret. Men det gør bestemt ikke noget, for RS var nemlig et glimrende spil, som jeg gerne havde set produceret til PSX. At det så istedet blev PS2 er bare et ekstra plus.

Vi følger de 3 piloter, Rhys Dallows, Vana Sage og rumvæsenet Nym, der sammenlagt skal gennemføre 14 missioner i tiden omkring hændelserne i Episode I. Plottet er desværre kun løst baseret på selve filmens handling, men det er stadig godt skruet sammen og har sine højdepunkter akkurat som filmen. Nogle af missionerne foregår i rummet, andre på forskellige planeters overflade, hvor man enten skal beskytte eller angribe nogle bestemte mål. Spillet udvælger, hvilken pilot og rumskib man skal benytte til den næste mission, og de 3 mulige rumskibe har derfor hver sine særtegn (langsom/hårdfør, hurtig/skrøbelig eller den gyldne middelvej), som passer til den enkelte mission tempo.

Da der kun er så få “rigtige” missioner, er der foruden de primære målsætninger for succes ligeledes mulighed for at opnå bronze-, sølv- eller guldmedaljer ved at indfri 2-3 andre målsætninger på hver mission. Det kan bl.a. være at man skal gennemføre missionen indenfor en tidsramme eller ramme nogle specielle fjender under et slag o.a. Ved at vinde disse medaljer åbnes der op for bonus-missioner, 2-player baner og hemmelige rumskibe, hvilket er med til at forlænge spillets levetid.

Indtil videre minder Starfighter altså utroligt meget om RS, men der er én fundamental forskel, som ligeledes er et af spillets absolutte højdepunkter; Rumskibene er udstyret med kikkertsigte! Med dette lækre stykke isenkram er det nu muligt at sætte fjenderne ud af spillet på laaang afstand. De vil ikke ane, hvad der ramte dem (men bare rolig, sværhedsgraden er afstemt efter dette faktum). Specielt på de planetbaserede missioner er det ekstremt fedt at kunne zoome ind på tanks og andet kravl og lade ens laserkanon pløje marken op omkring dem, indtil de eksploderer i et virvar af vragdele, jord og ild. Et imponerende syn, uden tvivl. Og specielt grafikken ER virkelig værd at fremhæve i dette spil, for Starfighter hører til blandt de flotteste PS2-spil indtil videre. Farverne er stærke og klare (som i Episode I), og detaljerne er mange, både på landskaber og rumskibe. Mange af de forskellige overflader er ligeledes meget fotorealistiske i deres fremtoning og lys og skygger ser næsten ægte ud (se “Laserkanoner og smukke omgivelser”).

Der er dog nogle småting der frustrerer mig. Opdateringshastigheden tager eksempelvis nogle gevaldige dyk i ny og næ, primært på de landbaserede missioner. Derudover er jeg ligeledes ked af, at LucasArts ikke har tilladt spilleren at konfigurere sit joypad selv, men istedet har lavet 4 standardopsætninger, som man bare har at vænne sig til! Og endelig så bærer spillet præg af, at der (som sædvanlig) ikke er blevet tænkt meget på det europæiske PAL-publikum. LucasArts har simpelthen bare strukket NTSC-billedet, så det passer til en PAL-skærm(!)Det gør bl.a. personerne i FMV-sekvenserne lange i hovedet, og det hjælper selvfølgelig heller ikke på opdateringshastigheden. Hvad har de tænkt på? Faktisk fandt jeg spillet pænere, når jeg slog mit TV over i 16:9, hvilket nok ikke helt er meningen, haha…

MEN! På trods af ovenstående kritik, (som LucasArts burde tage MEGET seriøst), så er Star Wars: Starfighter alligevel et af de bedste spil til PS2 i øjeblikket. Det er flot, det er hektisk, det er underholdende, og så er det fandens tilfredsstillende at kunne zoome ind på en enlig fighter og eliminere den med en salve fra laserkanonerne. Anbefales varmt til alle Star Wars-fans og andre Starfighters.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.