Cowboy Bebop 3rd Session
Disse fire afsnit af Cowboy Bebop byder på en genial alien-spoof og et par dybe, smertefulde spadestik i Spikes fortid. Hvorfor serien er en af de mest populære anime-serier i nyere tid bliver tydligere for hver DVD.
De første to udgivelser (10 episoder) af Cowboy Bebop har brugt mest tid på at fortælle små humoristiske anekdoter i et anderledes og meget spændende univers. Men der har hele tiden været en fornemmelse af, at serien kan stikke langt dybere end den gør for det meste. I episode 5 på den første DVD får vi et flashback af Spikes liv i syndikatet, og det har for mit vedkommende været en af de mest memorable episoder i en anime-serie. Derfor har det været lidt frustrerende at se de efterfølgende episoder vende tilbage til anekdoterne, når man brænder efter at vide mere om Spikes fortid.
Med disc tre bliver disse drømme til dels indfriet. Ud af discens fire episoder, er to af dem (episode 12 og 13) konstueret som en dobbelt-episode, hvor Spike endnu engang støder ind i sin fortid og Vicious. Da Cowboy Bebop oprindeligt blev vist på TV i Japan i 1998, stoppede serien efter de første tolv episoder. Resten skulle de frustrerede fans selv ud og købe, og det forklarer hvorfor netop disse to episoder i serien skiller sig ud. For det første slutter episode 12 med en kæmpe cliffhanger, så man bare er nødt til at se den næste episode før man igen kan sove roligt. For det andet har disse episoder seriens hidtil bedste musik (især det sublime nummer Space Lion, der er at finde på det anbefalelsesværdige første soundtrack) og bedste animation. Jeg fandt mig selv sidde og spole tilbage konstant for lige at se et givent klip igen og igen.
Heldigvis har man ikke glemt historien i disse to overdådige episoder. Jeg kan ikke fortælle noget her, fordi den afslører mange ting om Spike, som du selv skal opleve. Manuskriptet er til et 13-tal, og akkompagneret af den smukke billedkomposition, animation og superbe musik sætter disse to episoder Cowboy Bebop op i en klasse kun få kan nå. I “cut to commercial”-skiltet på disse episoder står der “The work, which will be a new genre, will be known as Cowboy Bebop”. Det er store ord at tage i munden, men denne anmelder er helt enig.
De resterende to episoder på denne skive vender tilbage til komikken. Det sværeste ved Cowboy Bebop som serie er at forstå hvordan disse episoder passer ind i helheden. Som anime-seer er man vant til at de første 4-5 episoder introducerer karakterer og verden, hvorefter selve historien går i gang og kører serien ud. Her har man blandet kortene, således at vi får hovedplot, univers- og karakterskildringer i én stor pærevælling. Det er svært at kapere at Spike i det ene afsnit jager en muteret hummer fra et køleskab i en af de sjoveste alien-spoofs jeg endnu har set og i næste afsnit jager resterne af den kærlighed han mistede i sine syndikat-dage. Som manuskriptforfatter Keiko Nobumoto siger i et interview på skiven, hvor hun bliver spurgt hvad der adskiller serien fra andre: “Cowboy Bebop makes intelligent use of gaps”. Jeg er ikke helt sikker på om det virker efter hensigten, men det kan vise sig at være en genistreg når vi kommer længere ind i serien.
DVD’en er af Bandais normale høje kvalitet med skarphed og farvemætning af referencekvalitet. De første to DVD’er havde 5 episoder pr. stk, resten af seriens i alt 8 DVD’er vil have fire episoder. Det er klart bedre end Pioneers 3-episoder-pr-DVD Trigun-saga, der startede i marts i år og først konkluderer til maj næste år. I Ekstra-afdelingen har Bandai virkelig oppet sig og hældt nogle (dog meget korte) interviews med spændende mennesker på: Keiko Nobumoto (forfatter), Minami Masahiko (producer), den meget energiske Yoko Kanno (musik) og seiyuu-interviews med Unshou Ishizuka (Jet), Kouichi Yamadera (Spike), Aoi Tada (Ed) og den legendariske Megumi Hayashibara (Faye). Trailer-sektionen er opdateret, med bl.a. den første trailer for Vision of Escaflowne, der er pænt mundvandsinducerende, ifald man har mere savl tilbage efter denne omgang Bebop.
Når Cowboy Bebop kører i tomgang med sit kaleidoskop af små anekdoter fra solsystemet er det en god serie. Når den stikker dybt og graver i Spikes fortid er det noget af det bedste produceret i mange år. Med Bandais fornuftige release-strategi (5-5-4-4-4-4), kan jeg kun anbefale alle at få fat i Cowboy Bebop hurtigst muligt.
Kender du serien, er denne skive en selvfølge. Kender du ikke Bebop eller for den sags skyld anime-kunstformen, vil jeg trygle dig om at gå ud og købe den første skive. Hvis du kan lide film som Outland (Rumstation Jupiter) og Blade Runner, vil du sikkert også synes om Cowboy Bebop. Serien har en skærefast stil, en gribende underliggende historie, genial humor, superb musik og nogle af de bedste karakterer jeg endnu har set (Faye er på rekordtid strøget op som nummer 1 på diverse lister over all-time anime babes. Efter en sofascene i episode 13 er jeg helt enig).
Slutteligt en advarsel: Hvis du prøver at holde op med at ryge, skal du ikke se Cowboy Bebop. Alle karaktererne ryger. Konstant. Når Spike vågner op på taget af et hus med et skudsår i maven er hans første handling at stoppe en krøllet smøg i munden. Som nybagt rygestopper kræver det en speciel disciplin at se denne serie og ikke at storme ned i den nærmeste kiosk og skrige “Tyve King’s! NU!”