Wings of Honneamise


I 1984 gik den 24 år gamle Yamaga Hiroyuki op til Bandai’s direktør og viste en lille animation som han og hans venner havde lavet i deres fritid. Direktøren var behørigt imponeret, og Hiroyuki gik derfra med et stort smil og 800 millioner yen, det dengang hidtil største budget til en animationsfilm. Gainax var født.

Hiroyuki og hans tre venner (Takami Akai, Toshio Okada og Hideaki Anno), der alle just var færdige med universitetet og ikke havde noget at lave, startede produktionshuset Gainax og gik igang med at skabe Wings of Honneamise. Det tog 3 år og 3000 animatorer før filmen var klar i 1987. Da den kom i biograferne floppede den, og det var lige før Gainax’ første film også blev deres sidste.

Men som med anden stor kunst, er det først senere man opdager hvor genialt og betydningsfuldt værket er. Wings of Honneamise regnes idag for at være en hjørnesten i japansk animation; det var den første film, der ikke var bygget på manga men stod på egne ben, og det var første gang man lavede en realistisk historie i et realistisk univers. Det er tydeligt at Katsuhiro Otomo’s Akira og Mamoru Oshii’s Ghost in the Shell er inspireret af Wings of Honneamise.

Som dreng drømte Shirotsugu Lhadatt om at blive optaget i Royal Air Force. Men han er lidt af en driver og efterhånden som han bliver ældre, indser han at hans slappe holdning til studierne ikke får ham ind i luftvåbnet. I stedet søger han ind i Royal Space Force, da det i det mindste smager lidt af det samme. Royal Space Force nyder ingen status, har stort set intet budget og består af en bunke drømmere og skøre videnskabsmænd, så Shirotsugu passer lige ind.

En aften i byen møder Shirotsugu den unge Leiquinni, der står midt i luderdistriktet og uddeler religiøse foldere. Shirotsugu, der selv mangler retning og mening med sit liv, bliver fascineret af hendes viljestyrke. Han opsøger hende senere, fascinationen bliver til forelskelse og hun bliver en vigtig del af hans forståelse af sig selv og hans plads i verden.

Da Royal Space Force pludselig får penge til at sende en mand ud i rummet, overrasker Shirotsugu både sig selv og sine kammerater ved at melde sig frivilligt til tjansen. Men han og resten af Royal Space Force er blevet en vigtig i et politisk spil om at kunne erklære krig mod nabolandet.

Filmen foregår i et parallelt univers, der minder meget om vores. Historien er forskudt – teknologisk svarer den til slutningen af 60’erne, men politisk ligger den et sted mellem de to verdenskrige. Et kendt ordsprog siger, at man ikke kan se skoven for bare træer – men når man står uden for, bliver den tydelig. Det samme gælder for denne fremmede verden; menneskets egoistiske opførsel træder tydeligere frem og det er her filmens filosofiske pointe kommer ind: Siden vi blev hovmodige og stjal ilden fra guderne, har vi været på et skråplan, vi slås om trivialiteter og vores teknologi er ved at løbe fra os. Bare fordi man kan er det ikke sikkert at man skal.

Selvom filmen har en solid historie, er det karaktererne der bærer den. Det er imponerende hvor meget der kan fortælles ved blot at følge nogle helt almindelige mennesker i deres daglige gøremål. Filmen giver sig god tid til at udforske personerne og det resulterer i virkelige og troværdige karakterer, der igen er med til at drive filmens meget menneskelige pointe på plads. Der er flotte actionscener i filmen, men lige som Jin-roh, er det i de stille og tænksomme passager at den virkelige udvikling sker.

Animationen i Wings of Honneamise er smuk. Da den er lavet i midten af 80’erne, er der ikke brugt digitale effekter – det er godt gammeldags håndværk. Filmens få actionscener er overdådigt animerede og meget realistiske. Animatorerne har bl.a. været på besøg hos NASA for at kunne tegne raketopsendelsen rigtigt. Men som med handlingen, ligger guldet i karaktererne. Designet er realistisk i forhold til andet anime fra samme periode, og animationen af karaktererne er imponerende. Der er så mange subtile detaljer og facetter, at man snildt kan se filmen alene for at nyde animationen.

Karakterernes stemmer er gode og naturlige, og især Shirotsugu’s seiyuu, Leo Morimoto, skal have ros. Hans stemme passer perfekt til Shirotsugus rolige ydre og Morimotos stemme følger fint med Shirotsugus udvikling i løbet af filmen. Leo Morimoto er en live action-skuespiller og dette er desværre hans eneste anime-optræden.

Musikken er af Ryuichi Sakamoto, der har lavet musik til flere spillefilm, bl.a. Merry Christmas Mr. Lawrence og Den Sidste Kejser, som han fik en Oscar for. Musikken er en tidløs blanding af synth og klassisk og passer godt til filmens både store og små scener.

DVD’en er udgivet af Manga, og allerede her vil garvede fans begynde at korse sig. Den har fået meget kritik for billedsiden, som ifølge Manga skyldes en dårlig master, men som beviseligt er en dårlig kodning. Den gode nyhed er, at selvom den anamorfiske overførsel ikke er så skarp og farverig som den japanske udgivelse, er den langtfra dårlig. I ekstra feature-afdelingen findes en absolut sjældenhed for animeudgivelser: Kommentarspor af instruktør og medinstruktør. Kommentarerne er optaget under en animefestival sidste år, og de to garvede folk giver et spændende indblik i hvordan tingene var dengang i forhold til nu og hvor stort et arbejde det er at lave anime. Virkelig en godbid, som jeg kunne ønske på mange flere udgivelser. Kortfilmen, som Yamaga Hiroyuki solgte projektet på, er også inkluderet, og det er skægt at se hvor mange scener fra den, der faktisk er med i filmen. Prikken over i’et er en 76 minutter lang sekvens kaldet “Art & Music”, hvor man kan se et væld af smukke koncepttegninger ledsaget af Ryuichi Sakamotos smukke musik.

Wings of Honneamise var filmen, der officielt etablerede anime som en kunstform og Gainax som et af de mest betydningsfulde studier. Med et solidt plot, dybe og troværdige karakterer, en utroligt detaljeret verden og et eftertænksomt budskab er den blandt de bedste film jeg har set – animation eller ej. Det er en af de få film, der virkelig fortjener at blive kaldt episk og den fortjener at blive set mange gange.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.