The Next Tetris


Spillet har været med os de sidste 15 år i alverdens afskygninger og på alle tænkelige platforme. Det var spillet, der gjorde Nintendos GameBoy til en dundrende succes, og det var spillet som affødte en regulær krig på copyrights. Denne baggrundsviden vil jeg dog ikke dykke dybere ned i, men blot anbefale at interesserede læsere køber Edge fra august 1999. Denne udgave indeholder en meget grundig artikel om Tetris’ historie og om mændene bag dets succes.

Hvad byder denne PlayStation-udgave så på, som vi ikke har set før? Meget lidt, men heldigvis nok til at gøre det skægt. Det er nu muligt at dyste mod en ven i Tetris. Det er forsøgt før, men aldrig på PlayStation, og efter min mening heller aldrig udført så godt som her. Derudover er brikkerne nu i flere dele (i forskellige farver). Brikkerne er hele, sålænge de er i luften, men lander de således, at noget af brikken “hænger” ud over fri plads, fortsætter den del med at falde. Dog sker ovenstående kun såfremt den udhængende del ikke umiddelbart har en berøringsflade mod en anden brik af samme farve. Så smelter de 2 brikker nemlig sammen og efterlader (oftest) et hul under sig! “Strategisk spil” er nu mere end før et nøgleord.

Det lyder indviklet, men det er heldigvis let at sætte sig ind i. At mestre det er en helt anden ting. Muligheden for at kombinere sine angreb, således at eksploderende linier resulterer i, at efterladte brikker falder ned og skaber flere eksplosioner er dynamit for TNT (pun intended). Dette influerer nemlig på din modspillers display ved, at denne roteres og drejes over både X- og Y-aksen. Jo flere linier man fjerner, jo længere tid spinder display’et – alt imens brikkerne stadig falder ned og (forhåbentligvis) efterlader gabende huller. Gode spillere kan stadig orientere sine brikker mens dette foregår, men det kræver øvelse.

Målet i TNT er at fjerne ufuldendte linier (placeret i bunden af skærmen inden start). For ikke at berøve uøvede spillere den fornøjelse, det kan være at spille mod andre, har TNT et smart handicap-system, hvor den øvede spiller starter spillet med flere ufuldendte linier end den uøvede. Vinder man 3 gange i træk indenfor en given tidsramme stiger man i handicap, vinder man udenfor tidsrammen falder modstanderens handicap. Hvert handicap-niveau er lig én ufuldendt linie mere/mindre. Simplicity itself.

Den klassiske udgave af Tetris er også inkluderet, men det kan desværre kun spilles alene (TNT kan selvfølgelig også spilles alene). Musikken er tilpas irriterende til, at man hurtigt nynner med, og grafikken er “tilstede” – det er jo Tetris det her, detaljegraden er inderligt ligegyldig.

Ikke siden Puzzle Bobble 3 DX har Lars og jeg siddet og ønsket hinanden pest og kolera så inderligt, som når vi sætter os foran TNT. Det er humor på højt plan, men altså hovedsagligt når man spiller mod en ven (eller potentielt koleraoffer). Jeg har anmeldt US-udgaven, da den europæiske version endnu ikke på gaden. Jeg ved desværre ikke hvornår dén dukker op, men hold øjnene åbne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.