Surf Rocket Racer

Det er blevet kaldt “Wave Race 64 til Dreamcast”, mens det var under udvikling. Lever det endelige resultat så op til Miyamotos mesterværk, eller er vi atter blevet forført af mindre kritiske kritikere, for hvem grafik vejer tungere end gameplay?

Lad det være sagt med det samme: Surf Rocket Racer er et af de bedre Jetski racerspil på markedet. Men det er desværre langt fra så godt som den regerende mester.

Selvom det altså er underholdende på sin egen vis, sidder det desværre lidt mellem 2 stole. I visse henseender prøver det nemlig at ligne Wave Race 64, mens det samtidig forsøger at stå på egne ben. Resultatet er et spil, der indeholder nogle gode ideer, men som desværre ikke er særligt langtidsholdbart.

De gode ting først. Der er lagt meget arbejde bag vandeffekten, og den er lykkedes ganske fint. Vandets overflademønster er detaljeret, og der er en god vuggende fornemmelse over vandet, når det bølger. Banerne (7 ialt, som hver findes i 2 varianter) er meget flotte og detaljerede – første gang der steg spøgelser op af vandet på bonusbanen “The Phantom Ship” fik jeg et reelt chok! Ligeledes har CRI inkluderet en række øvelser, hvor man skal knalde balloner med sin Jetski eller klare nogle (alt for let eksekverede) tricks, såsom saltomortale eller tønderulning på tid.

Desværre er disse øvelser for lette og for hurtigt overstået, hvilket tvinger spilleren igang med et Championship. Det ville dog ikke gøre så meget, hvis ikke selve racer-delen var så simpel som den er. Der er kun én rute gennem hver bane, og man SKAL benytte de opstillede ramper, da der ellers ikke er tid nok til at gennemføre et løb (hver rampe giver +5 sekunder). Det er en GROV fejl at lade løbet være tidsbestemt, idet man kan risikere at ligge forrest i finalen (efter at have vundet de sidste 4 løb), hvorefter tiden løber ud lige inden mål, hvorefter det så bare er Game Over. Ingen ekstra forsøg, ingen tilgivelse, bare Game Over.

Og selvom vandet er flot og velanimeret, er der ingen muligheder for at tæmme bølgerne med sin Jetski (de bliver heller aldrig så store, at de “skummer”), som man kunne det i Wave Race 64. Derfor føles spillet ofte som et almindeligt racerspil, der “bare” foregår på et bevægeligt underlag. De få tricks man kan lave (mini-hop, dykke under overfladen i et par sekunder) efterligner uden at imponere, og man har sjældent behov for at benytte dem under løbene.

Med lidt ekstra omtanke kunne Surf Rocket Racer godt være blevet en vinder. Som det er nu, er det et fornøjeligt leje-spil, man er glad for at kunne levere tilbage dagen efter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.