Fight Club – Special Edition

6 out of 6 stars

Siden jeg så Fight Club første gang, har jeg ønsket at råbe Tyler Durdens navn fra hver en trætop og forkynde filmens filosofi for alle i min nærhed. Det får jeg ikke muligheden for her, men jeg får da lov til at kigge på ekstra-materialet.

Da Fight Club allerede er blevet anmeldt ikke én men faktisk to gange på Geek Culture, er det unødvendigt igen at dvæle i filmens, på samme tid, smukke og svinske billedstil, dens knippelhårde ironi, eller de fremragende skuespillerpræstationer der for mit vedkommende har gjort den til en af de største filmoplevelser i mit liv. Fuldkommen unødvendigt. Nemlig.

Det er ikke længere særlig nemt at finde Fight Club i biografernes mørke sale i det ganske land, og derfor er det en naturlig forlængelse af mental-orgasmen at investere i DVD’en, hvilket jeg gjorde på udgivelsesdagen, for en rum tid siden. Synd og skam er det at DVD’en ikke før nu er blevet taget hånd om, da det absolut er en udgivelse i referenceklasse.
Mange var godt gnavne over den uudholdelige lange ventetid før den endelige udgivelse af region 1-skiven, men tiden er så absolut ikke blevet spildt på pjank, og Fox’s ekstreme øje for detaljer og design skinner igennem som en højfjeldssol.

Fight Club kommer i en fornem æske af, hvad der allermest føles som genbrugspap, fra 20th Century Fox og rummer 2 stk. DVD’er

Den første disc indeholder filmen, der er virkelig suverænt overført i anamorphic widescreen, og understøttes af en ligeså ren lydside i Dolby Digital 5.1. Denne skive byder desuden på 4 kommentarspor, som til tider er enormt underholdende. F.eks. afsløres det at Brad Pitts cykelstyrt i scenen hvor vores narrator finder organbøgerne, slet ikke var planlagt og at hans nøgne skræv i samme scene blev fuldt oplyst af lyskeglen fra Edward Nortons lommelygte. Den slags lægger man ikke mærke til i det færdige produkt, og man skal være hurtigt med still-knappen for at fange det.
En anden skæg detalje som jeg ikke spottede da jeg så Fight Club i biografen, er at filmen faktisk indeholder en håndfuld singleframe-klip, magen til dem som Tyler laver. Er man således lidt opmærksom og tålmodig med sin fjernkontrol, kan man fange nogle ret sære stills i den første time af filmens spilletid.
Det er sådan noget der gør det sjovt at eje en DVD, og finder man det ikke interessant at gense filmen på trods af dens åbenlyse kvaliteter, er den slags easter eggs med til at højne oplevelsen af at eje den.

Flere easter eggs finder man også på æskens anden DVD, som indeholder et sandt eldorado af ekstramateriale. Med Teminator 2 SE som muligt sidestykke, er dette DVD’en i min samling med mest glasur på kagen. Menuen er stilfuldt opbygget som på den første skive, og indeholder 5 sektioner. Crew-sektionen er en ret typisk Cast & crew bios-sektion uden det store at slå på tromme for. Næste sektion er dog lang mere interessant. Under “Work” finder man nemlig er djævelens masse materiale om produktion og arbejdet omkring visuelle effekter, on-location koordination og desvidere. I sig selv lyder det ikke sindsoprivende, men det det spændende er, at man selv kan sammensætte sine klip som man vil. F.eks. er det muligt at sammenstykke sin egen intro udfra 4 forskellige udgaver af flyveturen gennem hjernen, og sammensætte det med alternative soundtracks.

Sektionen “Missing” indeholder logisk nok fraflip fra filmen, som af en eller anden grund blev fjernet helt, eller lavet om. Alle originale scener bliver efterfulgt af deres færdigproducerede sidestykker, så man kan sammenligne. Bl.a. den ekstreme voldsscene med flødedrengen Angel er interessant at følge, når kameraet flytter fokus, for at gøre det hele mere virkningsfuldt.

Den oprindelige replik fra Marla i en notorisk post-dynebrydnings-scene ser også dagens lys, hvilket får hende til at fremstå som den rene snehvide i den færdigredigerede udgave.

…Og så kommer så den sektion på skiven jeg personligt finder mest underholdende: “Advertising”. Her bliver det for alvor tydeliggjort hvor meget produktionsarbejde der lå i at skabe opmærksomhed omkring filmen. En markedsføring der i virkeligheden tjente som et tveægget sværd, ved at skabe harme og oplysning om samfundets forfald.

Filmens frontalangreb på materialismen og forfængeligheden bliver fastnaglet med boltpistol i denne afkrog af skiven, der gør de mest fantastiske krumspring for at svine den uforstående, etablerede del af samfundet til. Og jeg elsker det. Her finder man blandt andet det pressekit som blev udsendt i forbindelse med lanceringen af filmen.

Det hele er fremstillet som et stilfuldt og moderigtigt katalog, veldesignet som man kunne forestille sig det fra en beklædnings-ekvipering som Tommy Hilfiger – komplet med priser og kulørte fancy modebilleder af Edward Norton og Brad Pitt i filmens kostumer. Jakker, bukser, slips, solbriller, og diverse merchandise-tingeltangel sælges for de helt rigtige priser. Simpelthen et mesterligt snigangreb på forbrugerismens livsstil i senhalvfemserne. Specielt produktbeskrivelserne fråder næsten af sarkasme.

“Huggybear Silk Shirt. Super silk. Super fine. This choice selection of patterned silk was hand crafted in an Indonesian sweatshop by Frida, a single mother of seven whose monthly salary is equivalent to six American dollars. A wonderful complement to any ensemble. $125”. — Eller hvad med:

“Our Little Secret. Every little girl has a naughty secret. Maybe she broke mommy’s dish. Maybe she kissed a boy in church. Maybe she got hooked on blow when she was in the seventh grade. For the latter, we have a fabulous and functional ring. To the casual passerby its fun design says, “I’m a cute little party star.” To those in the know it says, “Hey, I got a gram in here that wants to rip through your nasal passage.” Sizes 6-9 (in 1/8″ increments).”

www.tinylife.com og diverse andre figurative referencer bliver ligeledes strøet omkring siderne med nænsom hånd. Til de formastelige som missede de skægge stunts, mens de stod på, kan jeg fortælle at det officielle Fight Club site var opbygget på samme måde, og et forsøg på onlinekøb fra en tungopfattende forbruger ville resultere i en gedigen tilsvining og rerouting til Disney eller en anden guldko. Flere skarpe stikpiller findes i form af en stavl internet-spots, Public Service Messages, Trailere og ikke mindre end 17 TV-spots. Jeg snublede desuden også over et easter egg i denne sektion.

Skivens sidste sektion, “art”, indeholder preproduktions-sketches og malerier – hvilket ligesom resten af skiven er ordentlig stykket sammen, så man kan se alle billeder i fuldskærm på sit widescreen TV hvis man har behov for det. Her ligger bl.a. en række fremragende lokationstegninger, som er forbløffende nær de færdige kulisser. Man får virkelig en god fornemmelse af hvor stor produktionen har været omkring filmen. Intet har været overladt til tilfældigheder. Selv ikke flyveturen gennem hjernen i filmens intro er uden videnskabeligt belæg. Ruten gennem den grå masse er blevet nøje planlagt udfra en række semipatologiske tegninger, og derefter animeret efter nogle håndmalede keyframes. Fantastisk..

I det hele taget er denne ikke en skive man skal snyde sig selv eller sin afspiller for. Om man er fan af Fincher, eller om man er ligeså begejstret for filmen som jeg, er faktisk ret underordnet. Rent teknisk og designmæssigt er dette et af de mest blankpolerede produkter man kan finde. Region 2 udgaven er også ude nu, men jeg har ikke undersøgt den for mangler. Region 1-udgaven har dog ikke blot min uforbeholdne anbefaling, men min fulde velsignelse. Spørgsmålet er så om man i virkeligheden ikke strider mod filmens budskab ved at lange små 300 kr. over disken for en fancy deluxe-DVD, men det må vel være op til den enkelte forbruger at vurdere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.