Horizon Zero Dawn: Complete Edition

4 out of 6 stars

Lad mig starte med at fortælle lidt om baggrunden, og min motivation for at anmelde pc-versionen af Horizon Zero Dawn. Se, jeg spillede det, da det udkom på PlayStation 4, og det var så flot og lækkert, at jeg så mig kaldet til at investere i en PlayStation Pro, fordi jeg ikke kunne overskue ikke at opleve spillet i den bedst mulige udgave.

Vi har selvfølgelig allerede anmeldt både spillet og udvidelsen Frozen Wilds, så jeg vil ikke dvæle så meget ved hverken spillets historie eller det grundlæggende gameplay – andet end at konstatere, at det er et af de bedste open world action RPG’er, jeg har spillet. Punktum. RPG-elementerne fylder en del, men for det meste formår de ikke at spænde ben for den gode oplevelse for en person som mig, der mere tolererer rollespil end holder af dem. 

Jeg var derfor ret begejstret, da vedvarende rygter ville vide, at Horizon Zero Dawn ville komme på pc. Noget jeg egentlig ville have forsvoret nogensinde ville ske, da det jo er en af Sonys allertungeste eksklusiver. Godt nok fik vi en version af Nioh på pc, men upåagtet dets kvaliteter, så har det ikke samme betydning for Sony. Men så kom Death Stranding, som er bygget på Decima lige som Horizon Zero Dawn, og pludselig så det ikke helt umuligt ud.

I mellemtiden var lanceringen af PlayStation 5 kommet meget nærmere, og det bliver en kold dag i helvedet, hvis ikke enten der kommer en performance patch til spillet eller en egentlig remaster, der bruger den nye konsols ekstra hestekræfter. Så jeg havde egentlig besluttet mig for at vente, da Sony rakte ud og spurgte om vi havde lyst til at anmelde pc-versionen. Og det havde jeg selvfølgelig – hvilket den kloge læser nok allerede har gættet.

Omgivelserne er stadig

Installationen fra Steam gik fint, men da spillet startede blev skærmen blot sort. Processen lagde beslag på ca. 15% af cpu’en, men der var ingen aktivitet på hverken hukommelse eller disk. Opdatering af drivere og Windows virkede ikke. Jeg prøvede i desperation at gennemtvinge Maj 2020 versionen ned på maskinen, men det gjorde ingen forskel. Jeg kontrollerede filer og reinstallerede spillet fra Steam, og jeg prøvede at pille ved startparametrene for hvilken opløsning og grafiktilstand (vindue eller fuld skærm), spillet skulle starte i. Det virkede som om spillet enten ignorerede indstillingen eller blot crashede med det samme.

Google var ikke til den store hjælp, for jeg havde fået adgang til spillet inden udgivelse og under NDA. For at diagnosticere, om det var noget generelt eller noget specifikt med min spille-pc, installerede jeg det på min anden pc, som er AMD-baseret. Her startede spillet fint op, og det gav mig et indblik i normaltilstanden, hvilket er en ret værdifuld information, når man forsøger at fejlsøge. Den indlæser en skærm, hvor den initialiserer spillet – hvilket tager trekvart evighed, men det vender jeg tilbage til.

Jeg var nu rimelig sikker på. at fejlen havde noget med grafikindstillingerne at gøre, så jeg forsøgte at sætte skærmen til 1920×1080 og starte spillet. Det virkede, og efter at have kigget på en progressionsbjælke i mere end ti minutter startede spillet op. Jeg lukkede spillet, skiftede skærmopløsningen tilbage til 4K/RGB og startede spillet igen uden problemer. Det lader således til at være initialiseringen, der crasher, under visse forhold relateret til grafikkort, drivere og indstillinger. 

Min første følelse, da jeg overtog kontrollen af Aloy, kan bedst beskrives som undervældet. Jeg huskede det som et af de flotteste spil nogensinde, og pressematerialet havde skruet godt op for mine forventninger. Bl.a. skulle lys og refleksioner være blevet forbedret signifikant, samtidigt med at græs og buske skulle reagere mere dynamisk med spillerens bevægelser.

Bevares da, spillet er flot, og jeg har ikke lavet en egentlig AB-sammenligning med PlayStation, Måske er der nogle lens flares, der ikke var i det oprindelige spil, og der er bestemt momenter, hvor spillet virkelig imponerer – f.eks. når skumringens lys skinner gennem trækronerne, mens man sniger sig gennem løvet. Men det er ikke et tigerspring fra den oprindelige version, og siden 2017 har Naughty Dog sat nye standarder for grafisk fidelitet med både Uncharted 4 og Last of Us part II, der ikke gør den pc-opgraderede version nogen tjenester. 

Det er især cut scenes, der falder igennem, hvor det ser ud som om personerne har gummimasker på. Jeg overdriver naturligvis lidt for at illustrere en pointe, men forskellen er tydelig, hvis man som jeg lige har spillet Last of Us part II. Læg dertil en række tekniske problemer. Jeg testede spillet i 1080p opskaleret til 4K, og der imponerede anti aliasing mildest talt ikke – det er dog bedre i 1440p og højere. Det er muligt at køre både unlocked og locked frame rate med Vsync, men jeg havde problemer med at få det stabilt.

Mit Nvidia GTX1080Ti er ikke helt nyt længere, men det kan trække de fleste spil i 1440p på ultra og med stabil 60 fps. Det er ikke tilfældet med Horizon Zero Dawn, selvom man skruer grafikken ned til high preset, og det er skuffende. Når man bare bevæger sig rundt til fods, går det mestens fint, men så snart man hopper på ryggen af en galopperende metalhingst, begynder frame raten at hikke – formentlig pga. hastigheden, hvormed omgivelserne skal streames. Men jeg oplever også drastiske fald i frame raten under større kampe med mange fjender og/eller mange eksplosioner. 

Det kan løses ved at sætte render-opløsningen ned til 1080p, men der ser spillet ikke ret pænt ud, når det bliver blæst op på 77”. Det er utilfredsstillende at et så gammelt spil, der er udviklet til en meget svagere platform, ikke kører bedre. Jeg har ikke spillet Death Stranding, men efter sigende kører det betydeligt bedre på pc end Horizon Zero Dawn. Der er også meldinger om, at spillet favoriserer AMD-baserede grafikkort – hvilket på sin vis ikke er overraskende, når man tænker på det er udviklet til PlayStation. Første gang man starter spillet, skal man som nævnt tidligere vente i 10-20 minutter på at spillet kompilerer shaders, mens det pisker løs på cpu og disk, som var de sexslaver i en mørk masochistkælder. Og det gentager sig i øvrigt, hver gang man har opdateret drivere. Det er bare slet ikke godt nok.

Det er min oplevelse, at det er hit and miss om HDR virker på pc-spil. Det virker med Horizon Zero Dawn, men det kræver at man sætter Windows i HDR-mode, inden man starter spillet. Det er sløj programmering, men i det mindste virker det (kigger surt på Forza Horizon 4), og det ser lige så pænt ud som på PlayStation. Af andre positive ting kan nævnes fuld mus og tastatur-support, justering af field of view og ultrabrede opløsninger.

Spillet har fået en day one-patch, men for mit vedkommende har det blot gjort det værre, og efter to nedbrud på en time havde jeg fået nok. Horizon Zero Dawn skriver sig desværre ind i historiebøgerne som endnu et spil, der lanceres med så graverende fejl, at det nærmest er uanvendeligt. Selve spillet er stadig suverænt godt, og det er ærgerligt, at teknikken på den måde lægger en betydelig dæmper på gensynsglæden 

Det forhindrer mig dog ikke i at anbefale det varmt til personer, der aldrig har oplevet Aloys postapokalyptiske metalmonsterfyldte univers. Men vent lige indtil de har fået styr på teknikken. Som open world action RPG har det flere unikke elementer, og gameplayet holder stadig. I den kontekst er jeg enig med Christians 6 stjerner. Det er et af de spil, som blev en instant klassiker, lige så snart det udkom, og som alle bør opleve mindst en gang.

Til gengæld er jeg mere tilbageholden med at anbefale det til folk, der allerede har spillet det. Hvis det havde været en budget-titel, måske. Eller hvis spillet havde brilleret på den tekniske side og leveret betydeligt flottere grafik. Når det ikke er tilfældet, er mit råd at vente på, at spillet kommer på tilbud – eller vente på den uundgåelige optimerede version på PlayStation 5.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.