Bubblegum Crisis 2040 vol. 1

5 out of 6 stars
Det gamle kult-hit fra slutningen af firserne har fået en kraftig ansigtsløftning i denne TV-udgave fra 1998. Med over tre gange så mange episoder, er der god tid til at udforske personerne i detaljer og samtidig bygge en solid historie op.

I år 2040 kommer 20-årige Linna til Tokyo for at starte på sit nye kontorjob i et stort firma. Seks år tidligere blev byen ødelagt af et jordskælv, men er allerede genopbygget takket være konstruktionsrobotter, såkaldte boomers. Efter genopbygningen bruges boomers som samlebåndsarbejdere, gadefejere, tjenere og andre sure jobs i byen. Selvom nogle af dem ligner mennesker, ser folk ned på dem og behandler dem som værdiløse dyr.

En gang imellem går en boomer amok og smadrer stort alt, hvad den kommer i nærheden af. Byens politi, AD Police, kan ikke stille meget op med deres konventionelle våben, men til alt held trækker en gruppe piger i deres Hard Suits og klarer ærterne, når byen har brug for hjælp. Det er Linnas store drøm at blive en del af Knight Sabers, hvilket de fire episoder på denne skive primært beskæftiger sig med.

Bubblegum Crisis 2040 er ikke en fortsættelse af den originale OVA fra slutningen af 80’erne, men en gendigtning med tid til at gå ned i de små detaljer. Med Hiroki Hayashi (Tenchi Muyo OVA) i instruktørstolen og manuskript af Chiaki Konaka (Serial Experiments Lain), skulle den gode historie være garanteret.

Karaktererne har fuldstændigt ændret udseende, men deres roller og personligheder er nogenlunde bibeholdt. Originalen havde kun otte episoder (13 var planlagt, men stridigheder mellem de involverede selskaber gav serien dødsstødet) at gøre godt med, så man var nødsaget til at fokusere på de centrale karakterer og kernehistorien. Bubblegum Crisis 2040 har 26 dejlige episoder at boltre sig på, så her dykker man godt ned i karakterskildringen og giver dem den dybde, de helt klart har fortjent.

Men hvor personlighederne er spændende, ligner karakterdesignet af Masaki Yamada alt andet AIC har lavet de sidste tre-fire år. Hvis man kommer ind midt i en episode er man undskyldt for at tro man ser Tenchi in Tokyo (Linna ligner Sakuya på en prik) eller Battle Athletes.

Da der er tale om en gendigtning af historien, kan man se denne serie uden at kende til originalen, men den har langt mere charme, hvis man kender den gamle. En del mere eller mindre subtile detaljer vil også gå tabt, men ikke noget der går ud over handlingen.

Mecha-designet af Shinji Aramaki (Gasaraki) er virkeligt spændende med stor opfindsomhed og alsidighed i boomers, hard suits, køretøjer og våben. Priss’ hard-suit er der dog ikke ændret en eneste skrue på, hvilket kun kan opfattes som et anerkendende nik til den bedagede originalversion. Selvom Bubblegum Crisis 2040 glimter af chrom, motorcykler og store robotter, er der også blevet plads til den unikke charme og humor, der var med til at gøre originalen så populær.

Animationen er af høj kvalitet, med gode farver og en konstant høj framerate. Især er animationen af de mange mekaniske ting vellykket; actionsekvenserne skinner igennem og ligner bestemt ikke noget, man forventer at se i en TV-serie. Jeg mistænker en hjælpende hånd fra CGI, men er det tilfældet er det blendet så godt ind i den traditionelle animation at man ikke bemærker det.

Musikken af Kouichi Korenaga (Love Hina) er ikke så eksperimenterende som Kannos værker, men passer godt til både historien og billedsiden. Blandingen af rock og techno resulterer uværgeligt i en del hovedrokken undervejs, selvom musikken er for anonym til på nogen måde at kunne svinge sig op på samme klassikerniveau som originalen.

ADV’s DVD-udgivelser bliver bedre og bedre. Der er intet at udsætte på hverken billed- eller lydkvalitet. Menuerne er flotte og hurtige at navigere i, og for en sjælden gangs skyld får man lov til at høre hele åbningssangen i hovedmenuen, ledsaget af en tekstløs OP . Til stor hjælp for seere uden kendskab til originalen, inkluderer Ekstra-sektionen et velproduceret persongalleri, med indviduelle musik- og animationssekvenser til hver af seriens hovedpersoner. ADV har lagt en række trailers på skiven, som bliver afspillet med det samme når den loades – lige som lejefilm. De er inddelt i chapters så man kan springe imellem dem og et tryk på menuknappen skipper hele trailershowet og går til hovedmenuen (underligt nok kan man ikke gense trailerne fra menusystemet). Jeg ville normalt være lidt mopset over at få trailers smidt i hovedet uden at have bedt om dem først, men når de inkluderer Gasaraki og Rurouni Kenshin OVA’en er alt forladt. Velkommen blandt eliten, ADV!

I bund og grund er Bubblegum Crisis 2040 rendyrket science fiction, helt konventionel og uden brug af mystik, symbolik eller overnaturlige gimmicks. Serien er ikke episodisk og selv her i starten, hvor der normalt fokuseres på introduktion af karakterer og univers, er der godt gang i handlingen.

Bubblegum Crisis 2040 løfter arven fra originalen perfekt, uden at glemme sine rødder. Kan man lide den gamle, er der ingen undskyldning for ikke at eje denne perle, der må appelere til alle med smag for en velfortalt SF-historie med solide karakterer.

Check AIC’s Megalo City-side med mange designs fra serien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.